"Blackbay Asylum" е игра излязла през настоящата 2014-а година и за мен е пример как една добра идея може да бъде съсипана от един единствен детайл.
Играта се води като стил "приключение (adventure) с логически загадки и хорър елементи". В нея поемате ролята на един психопат избил много хора и поради тази причина затворен в лудницата на един зловещ остров. Изгледът е "от горе" (top down), управлението е лесно и интуитивно, може на практика да взаимодействате с всичко (макар че за повечето неща просто героят ще каже няколко реплики).
Хуморът е големия плюс на играта. Нека започнем с това, че нашият човек навсякъде разнася едно плюшено мече, което е неговият единствен приятел. Дори в началото му посвещава едно писмо със следния текст:
"Скъпи Мечо.
Здрасти, това съм аз!
Пиша ти това писмо като предпазна мярка.
Виждаш, аз утре съм в графика за една от онези "проучвателни операции" и ние и двамата знаем, че 99% от пациентите умират докато останалите са осакатени до неузнаваемост.
Така, че ако утре вечерта не се върна в килията си, вероятно ще лежа с лице към земята в купчината трупове навън в двора.
Ако е така, искам да се обадиш на мама и да и кажеш, че съжалявам, че убих татко, баба, дядо, мистър Дъглас, Джеси, Кетрин и всички членове на нейния читателски клуб.
Също искам да избягаш!
Един психо институт НЕ Е място за умно и смело мече като теб!
Ами...аз мразя дългите сбогувания, така че, погрижи се за себе си!
П.С: Ти си най-добрият приятел, който един свръхголям, носещ пелени, психопат може да има!"
Уникално начало! Играта започва в килията на нашия човек. Тук прочитаме брошурата, която ни запознава с лудницата и острова на който тя се намира:
"Блекбей
Много повече от болница!
Като нов пациент, едно от първите неща, които ще забележите е нашата добре поддържана институция, приятелски персонал и цялостната приятна среда.
Удивлението не спира до тук! Както името предполага, санаториумът се намира върху легендарния исторически остров Блекбей, на 12 мили от Инсмут, Масачузетс.
Това мистериозно място е известно със странните езически ритуали провеждани в късния 17 век. През по-късните години, много странни артефакти са откривани, а географските проучвания предполагат наличието на голяма подземна мрежа от тунели.
Мит или факт?
Повече информация може да бъде намерена в нашата добре заредена библиотека (използването на библиотеката и литературата от пациентите е стриктно забрането).
Макар и място с древна история и неоткрити чудеса, Блекбей днес е водеща звезда в новата медицина и проучвателното лечение.
Заради нашия забележителен прогрес, Блекбей през 1984 е обявен за независим щат и по този начин нашите служители са спасени от досадните закони и другите ограничения. Ние сме готови да отидем там, където другите изследователи не биха!
Помнете...
Всичко което видите и чуете в Блекбей е стриктно конфиденциално. Следователно всякакви разговори между пациентите са забранени."
След като прочитаме брошурата, установяваме, че вратата на килията ни е отворена, а на вън не се вижда жива душа. От тук започва същинското приключение. Трябва да решаваме логически загадки (примерно да разберем каква е паролата на компютъра на охраната и да изключим картечната кула) и в крайна сметка да разберем какво по дяволите става.
Както казах хуморът е това което отличава тази игра. Нашият човек на всякъде ръси уникални реплики. Освен това има множество препратки и намеци към определени популярни неща. Примерно заставаме пред огледалото в тоалетната и натискаме бутона за взаимодействие. Тогава нашият симпатичен психопат почва да произнася това което обикновено се казва при призоваването на духа на "Кървавата Мери":
На друго място застава пред един компютър, целият омазан с кръв и казва:
"Ахх, всичко е омазано, щях да си проверя блога"
Аз обаче упорствам пред този компютър и нашия човек произнася нова реплика:
"Виждам какво се е случило тук. Очевидно не е имал анти-вирусна"
А сега за онзи дребен детайл, който поне за мен разваля всичко и в крайна сметка ме принуди бързо-бързо да зарежа тази игра. Това е системата за запазване (save). Почнете ли едно ниво трябва да го изиграете до края. Излезете ли от играта, трябва да почнете нивото от начало. Следващото ниво се отключва когато минете настоящето.
Това не е нещо ново, много игри използват такава механика за запазване, но в случая мисля че не е удачна. Всеки който е играл куести знае, че понякога се случва да се запънем някъде. Е, като ви се случи това тук, и излезете ли от играта, после пак трябва да почнете от самото начало нивото до което сте стигнали и пак няма гаранция, че ще се справите със загадката, която ви е затруднила. Това може да продължи с часове...
Така, че играта е хубава, но програмистите можеха да вложат малко повече усилия и тогава творението им щеше да е не просто хубаво, ами невероятно. Не мисля, че за момента оправдава цената си от 20 евро в Steam!
Няма коментари:
Публикуване на коментар